MelodiGuiden 2011

Alla inlägg den 6 april 2011

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 15:15

Lite tekniskt strul gör att vi får avvakta med live-rapporteringen och hoppas på att den fungerar på nästa repetition som förväntas starta vid 15.00


Repetitionerna är igång, två nervösa programledare inleder andra halvan av programmet med en halvtrist sketch á la melodifestivalen. Kameror, ljud och ljus - allt ska korras och TV-teamet verkar minst sagt stressade. Det tisslas och tasslas i publiken om scenskräck, röstproblem och allmän nervositet.


15:20:


       
Philip Briland sköter ljudet och är nu på plats för soundcheck.
 - Jag har aldrig skött ljudet för en melodifestival innan, men det ska bli kul, säger han mellan orderna han ropar till musikerna på scenen.


  

Artisterna fikar i väntan på sin tur att soundchecka.


16:10:


  

Generalen väntar på rep... Soundcheck har dragit ut på tiden, repet har därför skjutits fram. Annars tycker Kristin att hon har koll på läget.


16.30

Endast fyra av åtta band har soundcheckat, repetitionerna är med andra ord väldigt försenade. Webben checkar ut från live rapporteringen och önskar alla en fortsatt trevlig kväll. I morgon är det dags för den stora generalrepetitionen, hoppas ni hänger på då. Med det vi sett och hört i dag kan vi vänta oss en riktigt grym Melodi11!  Ses i morgon.

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 13:45

Som bekant brukar inte live-sändningarna vara de bästa här ute på Kaggeholm. Men teknikerna har en plan och ska testa den i eftermiddag för att se om den håller. De ska nämligen försöka stänga av resten av skolans internettrafik och sno åt sig hela bandbredden. För att på detta sättet slippa alla avbrott i sändningen på grund av tappad internetuppkoppling.

- Vi siktar på att det inte ska hacka, men vet ingenting för än vi har testat det, säger Viktor Ekhöjd, ansvarig för livesändningen.

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 11:35

Här kommer lite bilder från förmiddagens repetitioner:

  

                

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 11:30

För att bilderna till Melodi11 ska bli snyggast möjligt har man hyrt in något som kallas "Stedicam". Detta är ett 15 kg tungt kamerakit som man bär på kroppen med hjälp av en sele. Rebecka Haglund anmälde sitt intresse att bära kitet på en gång.

- Jag ser det som en utmaning, jag har aldrig testat på detta innan men det är jättekul, säger Rebecka till Melodiguiden under genrepet.

Det knepigaste med att röra sig runt på scen med kameran är att få till snygga vinklar utan att kameran börjar skaka. Att vara en Stedicam-fotograf är egentligen ett yrke och kräver en viss teknik, men Rebecka fick kameran igår kväll och har inte hunnit öva mycket.

- Det värsta som skulle hända är att jag snubblar över kablarna, det är ju inte direkt en billig kamerautrustning. Men det ska bli skitkul, säger Rebecka.


Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 11:27

 

 ... Tove Wahlström som vann Melodi 10 med låten Hey You.


Vad gör du nu?

- Nu jobbar jag nästan heltid på Bio Sergel samtidigt som jag pluggar musikteori på distans vid Uppsala universitet.


Vad har hänt sen du vann Melodi 10?

- Jadu, jag har flyttat hemifrån och bor nu i studentlägenhet på Tempus. I höstas sökte jag till musikhögskolan men fick lite problem med musikteorin och det är väl därför jag pluggar nu.


Hur går det med musiken?

- Jag sitter ofta med gitarren och skriver lite för mig själv. Men framöver ska jag nog spela in ett par låtar som en kollega skrivit. Det är lite discomusik och vi hoppas väl att det ska bli lite av en sommarplåga.


Vad har du för mål med musiken?

- Jag vet inte. Jag har alltid haft musik som hobby och älskar det. Men det känns lite läskigt att ha musik som jobb och jag är rädd att det ska sluta vara roligt efter ett tag.


Har du några tips till artisterna som är med i Melodi 11?

- Sov mycket! Det är verkligen mycket som händer runt omkring en under hela processen. Men sen tror jag att när man står på scenen ska man göra som man känner och tänka på att publiken är viktigast. Och självklart ska man ha kul!

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 11:21

Melodiguidens bevakning av Melodi 11 väcker starka känslor på Kaggeholm. Lars-Göran Olsson är en av eleverna som reagerat på tidningens artiklar.

 - Jag läste krönikan igår och tyckte att det som skrevs om att allmänna linjen står vid sidlinjen och tittar på var felformulerat. Vi är med i flera olika grupper – kafégruppen, röstförfarandet, dekorgruppen, green room och massa annat. Vi står inte alls och tittar på – vi är snarare trådarna som syr ihop de olika linjerna, säger Lars-Göran Olsson.

Av MelodiGuiden 2011 - 6 april 2011 10:18

Nu börjar det dra ihop sig och imorgon är showen. Nu under förmiddagen kommer vi att följa repetitionerna live. Reporter Matilda Niang kommer att guida er genom repetitionerna.

Presentation

Välkommen till bevakningen av årets största sändning på Kaggeholms folkhögskola. Melodi 11 har dragit igång.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du förväntansfull inför ikväll?
 Ja
 Inte särskillt
 Inte alls

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards